X
تبلیغات
قالب وبلاگ قالب وبلاگ
دلم را آهسته حمل کنيد، شكستنی‌ست

دلم را آهسته حمل کنيد، شكستنی‌ست
 

بسم الله الرحمن الرحیم
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 4 خرداد1390 توسط حمزه

 معمولاَ کمتر کسی به مقوله آب بندی کردن ماشین اهمیت می ده یا حتی فکر میکنه .
متاسفانه عادتهای اشتباه ما در استفاده بهینه و بهتر از خودرو داره به یک فرهنگ غلط در میاد
اکثراَ  کسانی رو می بینیم که تازه خودرو صفر گرفته اند و عشق گاز و سرعت دارند و اصلا به صفر بودن ماشین یا آب بندی و ..... توجه نمی کنند!

یکی از نکات آببندی اینجاست که ممکن است آببندی نادرست، تاثیر مستقیم بر عملکرد خودرو نداشنه باشد و یا بزودی ایرادی نمایان نشود ولی مشکلات جزئی و حل نشدنی از جمله سوت یا زوزه جزئی دیفرانسیل یا هریک از دنده های 1و2و3و4و5 ، کارکرد و صدای بد موتور همراه با لرزش و... را برای همیشه بوجود خواهد آورد.
گاهی وقتها عیبهایی که برای ماشین پیش میاد از عدم آب بندی صحیح خودروست که هیچگاه در زمان بروز عیب به فکر ما خطور نمی کند و نمی دانیم که علت اصلی چیست.

بد نیست بدانید که کلیه مشخصات و قابلیت های اکثر خودرو ها( اعم از حداکثر قدرت و گشتاور و شتاب و سرعت) بعد از آببندی قابل دست یابی است برای مثال خودرو های پراید- پژو پارس- پژو206... بعد از تحویل از کارخانه به سختی به سرعت 130km/h  خواهند رسید.

 

دلایل آببندی خودرو:

۱-قطعات مکانیکال خودرو از جمله لاینر و رینگ ها و نیز سایر نقاط از نقطه نظر میکروسکپی با حداقل فاصله از همدیگر در حال لغزش می باشند که بایستی با کارکرد آرام همراه با روغن کاری سطوح مذکور را ملایم و صیقلی کرد.

۲-بدلیل غیر هم جنس بودن قطعات استفاده شده در موتور خودرو ها نیاز است تا این قطعات با یکدیگر آداپته شده و جهت گیری شوند.

۳-با توجه به وجود انواع سیل و واشر های از جنس مس در اتومبیل و  پک بودن کل موتور که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگونی دارند در اوایل کارکرد بایستی باهم  آببندی گردند.

۴- منظور از آببندی تنها بر روی موتور نمی باشد بلکه قطعات موجود در گیربکس و دیفرانسیل و دیسک های ترمز ... نیز از حساسیت بالایی برخوردارند و با توجه به تماس متال به متال در گیرکس و یاتاقان های موجود در سایر قطعات متحرک موتور، آببندی لازم و ضروری می باشد.

 

زمانیکه  يه جفت دنده تازه ساخته شده كنار هم قرار بگيرند خوب با هم مَچ نميشن و با اصطكاك و سر وصدای بیشتر كار ميكنند
حالا اگر شركت سازنده شركت معتبري باشه مياد و اين دو تا دنده رو با هم روي دستگاه مخصوص مي بنده و چند ساعتي رو در حال كار كردن با هم قرار ميده تا به اصطلاح دنده ها با هم آببندي بشن (که در حالت تولید انبوه امکان پذیر نیس) يعني در واقع اون مقدار بد تراشيدگي خورده ميشه و دنده ها با هم از نظر پروفيل دنده مَچ ميشن.

دلیل اینکه موتور های تعمیری آببندی بیشتری میخواد برای اینه که تراشکارها قطعات رو سفت تر میگیرن ولی کارخونه روون تر. (فاصله بین دو قطعه که در کنار هم حرکت می کنند)

هرچند سطح کلیه قطعات فلزي، پیش از مونتاژ ( برحسب دقت عملیات ماشینی و تراش كاري) صيقلي مي شوند اما زمانی به بهترین حالت خود می رسند که در دور پائين و با روغن و  روان كاري مناسب، بر روي هم حركت كنند. روانکاری در دور موتور بالا در آغاز به کار این قطعات و قبل از آب بندی، بازده بالایی ندارد. این مساله بیشتر به دلیل رفتار مصالح درگیر در اصطکاک و سایش است نه به دلیل ضعف احتمالی در عملکرد پمپ روغن. در واقع در دورهای بالا به دلیل اصطکاک بیشتر قطعات با هم، روغن نمي تواند مانند دورهاي پائين بین قطعات نفوذ کند و روانکاری کند. در نتیجه، بخوبی صیقلی نمی شوند و  دما بالا رفته و عملیات آب بندي، به خوبي انجام نخواهد شد. بنابراین، گرفته شدن دمای قطعات و خنک شدن آنها هم اهمیت دارد. اتفاقی که در حالت درجا و سکون خودرو، به خوبی انجام نمی شود. به همین دلیل در راهنمای بیشتر خودروها گفته می شود: در چند کیلومتر ابتدایی از دورهای بالا، شتاب گیری ناگهانی و کارکردن درجا (بیش از اندازه) پرهیزکنید.

 

حال چندتا سوال پیش میاد....

پیستون هر چی با سرعت بیشتر(در حد مجاز) کار کنه سیلندر رو صیغلی تر میکنه  اینجوری هم اصطحکاک کم میشه هم آب بندی محفظه احتراق بهتر میشه...؟

آیا با افزایش دور گرمای محفظه بیشتر و محفظه گشاد تر نمیشه ؟
آیا توی دور بالا روغن میتونه از عهده فشار خیلی زیادی که به خاطر نو بودن موتور و مقدار بسیار زیاد پلیسهء داخلش هست بر بیاد ؟
خوب به غیر از دلایلی که در بالا گفته شد حداقل این رو می دانیم که استرس روی موتور توی دورهای پایین خیلی کمتر از دورهای بالاست پس بهتره قطعات توی دور پایین تر کار کنن حتی اگر مراعات اولیه موتور سود نداشته باشه حداقل ضرر نداره ولی از روز اول تخته کردن گاز حتماً ضرر داره .

 بهتر است در زمان آب بندی از این امور، پرهیز کنیم:
- رانندگی پر شتاب (چه حرکت چه توقف).
- حرکت تخت گاز یا پرسرعت.
- رانندگی با یک سرعت ثابت یا دور موتور یکنواخت به مدت طولانی.
- حرکت در شیب های تند به مدت طولانی.
- استفاده از ظرفیت کامل خودرو (بار، بکسل و ...).
- پر کردن دنده ها، یا استفاده از دنده مرده (که البته در گیربکس های اتوماتیک نیست).
- کارکرد درجا بیش از 3 دقیقه (ضمن اینکه رانندگی با موتور سرد، موجب آسیب می شود)

_ در طول این مدت (رسیدن تا 1000 کیلومتر) مرتب آب و روغن ماشین رو چک کنید
_ سعی کنید همیشه از بنزین سوپر استفاده کنید اما اگر دسترسی ندارید یا اینکه هزینه اون بالاتر هست ، حتی الامکان تا 1000 کیلومتر اولیه بنرین سوپر استفاده کنید
_ تا آب بندی کامل ماشین از دست زدن به ماشین خودداری کنید منظورم اسپورت کردن و تیونینگ و .... هست

_ بعد از طی مسافت 1000 کیلومتر یه مرتبه فشار به ماشین نیارید بگذارید به مرور دورهای بالای موتور رو ماشین شما تجربه کنه
_ معمولا بعد از طی 5000 کیلومتر می شه دورهای 6000 یا بیشتر رو استفاده کرد
باور بفرمایید که رعایت این موارد اصلا سخت نیست فقط کمی حوصله می خواد

- توجه به دستورات مندرج در دفترچه هر خودرو و توصیه های سازنده آن.
امروزه در اکثر دفترچه های خودرو از این توصیه ها دیگر به نام آب بندی، یاد نمی شود بلکه از آنها به عنوان توصیه هایی برای کارکرد اقتصادی و کمک به دوام محصول، یاد می شود

* آببندی به روش کلی فقط در خودرو های صفر کاربرد دارد و موتور تازه تعمیر پس از ۵ ساعت کارکرد درجا آببندی می شود.

 برای مثال، آببندی پراید:

۱-تا ۲۰۰ کیلومتر اول با دنده های ۱و۲ -دور موتور حداکثر بر روی ۲۵۰۰ دور

۲-پس از آن دور موتور را در دنده های ۱و۲ افزایش داده و روی دور ۳۰۰۰ تعویض دنده از ۱به ۲ را انجام می دهیم

۳-پس از آن در ۲۵۰ کیلومتر تعویض دنده از ۲ به ۳ و بر روی دور ۰۰۰ ۳ انجام می گیرد.

۴-با دنده های ۱و۲و۳ تا دور ۳۲۰۰ رانندگی نمایید و پس از آن در ۶۰۰ کیلومتر زمانی که سرعت خودرو به ۷۵ کیلومتر رسید به ۴ تعویض دنده را انجام دهید.

۵-از کیلومتر ۷۵۰ می توانید از دنده ۵ و با دور زیر ۳۰۰۰ استفاده نمایید.تا خودرو ۹۰۰ کیلومتر را طی کند.

۶- پس از آن به آرامی در اتوبان مسافت ۲۰۰ کیلومتر با بیشترین سرعت موجود (۱6۵ /hkm) رانندگی نمایید و پس از آن در ۱۱۰۰ خودرو را به نمایندگی مجاز ببرید.و روغن گیربکس و موتور را تعویض نمایید.

نکته:در طول آببندی از دو نفر بیشتر سوار نکنید.ایرادات استخراجی را یادداشت نمایید و پس از مراجعه به مراکز مجاز اعلام نمایید.

***این روش بر اساس اطلاعات قطعات بکار رفته در خودرو و آزمایش های علمی استخراج گردیده است و یک روش کاملا پیشنهادی می باشد و این شرکت مسولیت های ناشی از انجام این آببندی را نمی پذیرد


برچسب‌ها: آبندی, آبندی خودرو صفر کیلومتر, نحوه آبندی ماشین, آبندی صحیح, دلایل آبندی, پراید صفر, سمند صفر, 206 صفر, پارس صفر, خودرو های صفر کیلومتر, آب بندی ماشین, طریقه آبندی ماشین, نحوه صحیح آب بندی خودرو
.: Weblog Themes By hamzeh :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : حمزه
قالب وبلاگقالب وبلاگ